Projectkatalyse
Slaagkans
Energize
Enable
Execute
Exploit
Impact
Proces
Mensen
Context

Schijf van Zeven

 

Gezonde Voeding en een Gezond Lichaam

 

Je lichaam staat nooit stil. Je lichaam is een fabriek die 24 uur per dag en 7 dagen per week aan het werk is.

 

De schijf van zeven gaat uit van de behoefte van je lichaam aan voeding om goed te kunnen functioneren.

 

Je lichaam heeft voeding nodig in de goede verhouding voor je stofwisseling, groei, energie, gewicht, transport en communicatie.

 

Voedingsstoffen hebben elkaar nodig en concurreren met elkaar. Zorg voor harmonie en balans. Voor te veel en te weinig ga je een keer de prijs betalen.

 

 

1. Water

 

Ruim de helft van je lichaam bestaat uit water. Richtlijn 30 ml water per dag per kilo lichaamsgewicht.

 

 

2. Aminozuren

 

Bouwstenen van eiwitten. Richtlijn 1 gram eiwit per dag per kilo lichaamsgewicht.

 

Fenylalanine, tyrosine, tryptofaan, histidine, leucine, isoleucine, valine, lysine, methionine, cysteine, serine, threonine, glycine, alanine, proline, arginine, glutamine, glutaminezuur, asparagine, asparaginezuur

 

 

3. Vetzuren

 

Bouwstenen van olie en vetten. Richtlijn 45 - 100 gram olie en vet per dag.

 

Meervoudig onverzadigd

Omega 3 : alfa-linoleenzuur, EPA, DHA (1 gram EPA en DHA per dag)

Omega-6 : linolzuur, gamma-linoleenzuur, arachidonzuur

 

Enkelvoudig onverzadigd

Omega 7 : palmitoleinezuur

Omega 9 : oliezuur

 

Verzadigd

Boterzuur, capronzuur, caprylzuur, caprinezuur, laurinezuur, myristinezuur, palmitinezuur, stearinezuur, arachidezuur, beheenzuur, lignocerinezuur

 

Transvetzuren

Knutsel vetzuren. Gehydrolyseerde (geharde) onverzadigde vetzuren zijn lichaamsvreemd

 

 

4. Suikers

 

Bouwstenen van koolhydraten. Richtlijn 200 - 400 gram suikers per dag.

 

Glucose, fructose, glucosamine, galactose, galactosamine, mannose, fucose, xylose, neuraminezuur, ribose

 

 

5. Vezels

 

Zijn koolhydraten die het lichaam niet kan verteren. Richtlijn 30 gram vezel per dag.

 

 

6. Vitaminen

 

Vet oplosbaar en water oplosbaar. Richtlijn de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Vet oplosbaar

A, D, E, K

 

Water oplosbaar

B1 thiamine, B2 riboflavine, B3 niacine, B5 pantotheenzuur, B6 piridoxine, B8 biotine, B11 foliumzuur, B12 cobalamine, C ascorbinezuur

 

 

7. Mineralen

 

Bouwstenen van zouten. Richtlijn de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Calcium, fosfor, kalium, zwavel, natrium, chloride, magnesium, ijzer, zink, koper, jodium, selenium, chroom, mangaan, molybdeen

 

 

Speciale stoffen

 

Basis elementen : zuurstof, koolstof, waterstof, stikstof

 

Stofwisselingsstoffen : cholesterol, choline, inositol, taurine, carnitine

 

Bouwstenen van DNA en RNA : adenine (adenosine), guanine (guanosine), cytosine (cytidine), thymine (thymidine), uracil (uridine)

 

Terug naar behoeften