Projectkatalyse
Canvas
Ambitie
Aanpak
Oplossing
Waarde
Impact
Proces
Mensen
Context

Je lichaam heeft voeding nodig voor je stofwisseling, groei, energie, gewicht, transport en communicatie.

 

Krijg je voldoende voedingsstoffen binnen? Komen ze op de plaats van bestemming? Kunnen ze daar hun werk doen? Worden ze afgevoerd of hergebruikt?

 

Je lichaam is een samenspel van moleculen. Stoffen hebben elkaar nodig in een gezonde verhouding.

 

 

1. Water

 

Ruim de helft van je lichaam bestaat uit water. Richtlijn 30 ml water per dag per kilo lichaamsgewicht.

 

 

2. Aminozuren

 

Bouwstenen van eiwitten. Richtlijn 1 gram eiwit per dag per kilo lichaamsgewicht.

 

Fenylalanine, tyrosine, tryptofaan, histidine, threonine, isoleucine, leucine, valine, lysine, methionine, cysteine, serine, glycine, alanine, proline, arginine, glutamine, glutaminezuur, asparagine, asparaginezuur

 

 

3. Vetzuren

 

Bouwstenen van olie en vetten. Richtlijn 75 - 100 gram olie en vet per dag.

 

Meervoudig onverzadigd (10%)

Omega 3 (5%) : alfa-linoleenzuur, EPA, DHA

Omega-6 (5%) : linolzuur, gamma-linoleenzuur, arachidonzuur

 

Enkelvoudig onverzadigd (45%)

Myristoleinezuur, palmitoleinezuur, oliezuur, vacceenzuur, gadoleinezuur, cetoleinezuur, erucazuur, nervonzuur

 

Verzadigd (45%)

Azijnzuur, boterzuur, capronzuur, caprylzuur, caprinezuur, laurinezuur, myristinezuur, palmitinezuur, stearinezuur, arachidezuur, beheenzuur, lignocerinezuur

 

Transvetzuren (0%)

Gehydrogeneerde en geharde onverzadigde vetzuren zijn knutsel vetzuren en lichaamsvreemd

 

 

4. Suikers

 

Bouwstenen van koolhydraten. Richtlijn 300 - 400 gram suikers per dag.

 

Glucose, fructose, glucosamine, galactose, galactosamine, mannose, fucose, xylose, neuraminezuur - sialinezuur, ribose

 

 

5. Vezels

 

Zijn koolhydraten die het lichaam niet kan verteren. Richtlijn 30 gram vezel per dag.

 

 

6. Vitaminen

 

Vet oplosbaar en water oplosbaar. Richtlijn de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Vet oplosbaar : A, D, E, K

 

Water oplosbaar : B1 Thiamine, B2 Riboflavine, B3 Niacine, B5 Pantotheenzuur, B6, B8 Biotine, B11 Foliumzuur, B12, C

 

 

7. Mineralen

 

Bouwstenen van zouten. Richtlijn de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid.

 

Calcium, fosfor, kalium, zwavel, natrium, chloride, magnesium, ijzer, zink, koper, jodium, selenium, chroom, mangaan, molybdeen

 

 

* Speciale voedingsstoffen

 

Cholesterol, co-enzyme Q10, choline, inositol, taurine, carnitine

 

 

* Bouwstenen van DNA en RNA

 

Adenine (adenosine), guanine (guanosine), cytosine (cytidine), thymine (thymidine), uracil (uridine)